Krab route.PNGSpannende 6 Uurs van Enkhuizen

De 6 Uurs van Enkhuizen is een jaarlijks terugkerend evenement. De start en de finish zijn in het Krabbersgat vlakbij de Compagnieshaven. Het is een leuke zeilwedstrijd en voor iedereen goed te doen. Net als bij de 24 Uurs Zeilrace, kies je bij de 6 Uurs van Enkhuizen je eigen baan en probeer je tot de finishtijd zoveel mogelijk mijlen te maken via zelf gekozen boeien. Hard zeilen én flink puzzelen dus. Voor wie de 24 Uurs vaart, is de 6 Uurs van Enkhuizen een goede training. Of het is een kans om te zien hoe zo’n wedstrijd werkt. De 6 Uurs van Enkhuizen is een succesvol concept en het aantal deelnemers groeit gestaag. Tijdens de editie van 2016 op zaterdag 25 juni was het licht weer. Een heuse windstilte zou de deelnemers parten spelen. Een verslag van de schipper van de FF 95 ‘Skip Intro’.

Een zeilwedstrijd geeft altijd wat gezonde spanning. Is de bemanning in vorm, wat doet het weer, blijft het materiaal heel? Qua bemanning zouden we TwoHanded varen. Dan het materiaal. Bij de donderdagavond wedstrijd waren kleine schades ontstaan aan de spi en de fok. Met de nodige inspanningen waren de zeilen net voor de start van de 6 Uurs gerepareerd. Het weer houd ik al enkele dagen vooraf in de gaten om een goed gevoel bij de windverwachting te krijgen en enkele scenario’s te bedenken. Het zou licht weer worden met een westelijke wind. Ervaring bij de 24 Uurs leerde mij dat je niet met spinnaker moet varen, hoe aantrekkelijk dat ook lijkt, maar dat je zoveel mogelijk halvewindse rakken moet kiezen. Dan haal je de hoogste gemiddelde snelheid en maak je de meeste mijlen.

Klokslag 11:00 uur passeren we de startlijn. Met de lichte wind lukt het niet iedereen ‘sharp’ te starten. Er ontstaan direct verschillen. Het eerste rak is over stuurboord naar de KG. Met de NNW wind is de KG is in principe goed bezeild, maar voor ons met de code-0 eigenlijk iets te hoog. De FarEast 28R’s ‘China Girl’ en ‘Yang’ gaan hier sneller. Wij zijn als derde bij de KG. De meeste schepen gaan in NO richting door. Waarschijnlijk naar de EZ-B of nog verder naar de SB-A. Is dat verstandig? De wind is nu NNW dus noordelijker dan verwacht en nog steeds ruimend. Wij besluiten toch aan onze oorspronkelijke verwachting vast te houden dat de wind vroeg of laat west zal worden. Vaar je dan je helemaal naar het oosten, loop je het risico dat je moet opkruisen om terug te komen.

Wij gaan bij de KG overstag richting de KG7. Die is prima bezeild. De code-0 zorgt voor snelheid. Na de KG7 hebben we genoeg hoogte gewonnen en de EZ-B ligt binnen bereik. De Goudvis volgt maar kan met de genaker minder hoog varen. Als je met 7 knopen windsnelheid halve wind vaart en 6 knopen bootsnelheid haalt, dan verandert de schijnbare wind naar 45°. Net iets te hoog voor een genaker. De Goudvis gaat lager varen, wij halen de EZ-B wel. Verderop zien we de China Girl en de Yang al weer op weg naar de Sport D of de EZ-A. Vermoedelijk gaan zij meer naar het noorden om later met genakers af te kruisen naar de finish. Wij gaan na de EZ-B weer terug naar de kust. Deze keer naar de KG3. De TwoHanded boathandling gaat goed. Een scheepslengte voor de boei de code-0 inrollen, rond de boei overstag en meteen de code-0 weer uitrollen. Snel zijn we onder vol zeil op de nieuwe koers.

krab boot.JPG

Nu we richting het oosten gaan, zijn er toch niet zoveel met halve wind bezeilbare boeien als we dachten. De EZ-B ligt te laag. Dan maar naar de SB-A, al is dat een lang rak met alle risico’s van dien. En inderdaad, het laatste deel is niet bezeild. Jammer. De volgende bestemming is de Sport D. Halverwege draait de wind, tegen onze verwachting in, nog 40 graden verder naar ONO. We moeten het plan veranderen. We kiezen voor de noordelijker gelegen EZ-A en vervolgens de EZ-B. De wind neemt toe en de bootsnelheid piekt op 8,0 knopen. De tijd vliegt ook. Het is half vier. De wind neemt plotseling af en komt nu uit alle richtingen. Tot hier zeilden we met de code-0, maar die moet er af. Om kwart voor vier, één mijl voor de EZ-B, verdwijnt de wind volledig. Bootsnelheid 0,0 knopen! Gelukkig treft dit niet alleen ons. Een paar honderd meter verder dobbert ook de China Girl. Voor een deel van de vloot zal het erg moeilijk worden de finish op tijd te halen.

Na 17:00 uur finishen zou betekenen dat per 3 minuten te laat 1 mijl in mindering gebracht wordt. Ons lukt het uiteindelijk de EZ-B te ronden. Dit kostte een half uur met de nodige stress. Nog maar drie kwartier voor de laatste 3,5 mijl. Normaal natuurlijk geen probleem, maar zonder wind een enorme uitdaging. We hopen op een wonder. En dat gebeurt. Een paar vlaagjes die echt niet later hadden moeten komen. Vrijwel 180 graden gedraaid en nu wel uit de oorspronkelijk verwachte richting: west. We moeten opkruisen, maar mopperen niet. De vlaagjes worden een mooi briesje en na de KG is het Krabbersgat precies bezeild.

Klokslag 16:57 uur passeren we de finishlijn. De beschikbare tijd optimaal benut. We zijn voor de X-99 ‘Maximum’ geëindigd en hebben genoeg mijlen voor de eerste prijs, een prachtige wisseltrofee! 

Dirk Krab (schipper) en Yvonne Berghorst a/b FF 95 ‘Skip Intro’.

krab prijs.jpg

onze partners

                                                                       Klik op het logo van onze partners hieronder om op hun website te komen